Jednoczesne zarządzanie wieloma różnymi czynnościami w ramach prowadzenia firmy może być wyzwaniem. Ułatwiają to zdecydowanie systemy ERP. W tym artykule wyjaśniamy co się kryje za tego rodzaju rozwiązaniami, a także przytaczamy praktyczne sposoby wykorzystania tych funkcjonalnych mechanizmów, pomocnych w zarządzaniu firmą.
Czym są systemy ERP?
Systemy ERP (Enterprise Resource Planning) dla firm to konglomerat urządzeń systemowych pozwalający na doskonalsze zarządzanie całokształtem działań biznesowych i gospodarczych danego podmiotu. Innymi słowy, system ERP to zestaw aplikacji lub modułów biznesowych, które łączą różne jednostki biznesowe organizacji (finanse, księgowość, produkcja i zasoby ludzkie), w ściśle zintegrowany pojedynczy system ze wspólną platformą.
Wykorzystując Internet jako pomocnicze medium biznesowe, firmy mogą w ten sposób łączyć swoje wewnętrznych systemy biznesowe z systemami swoich klientów i dostawców.
Dlaczego warto inwestować w ERP?
Głównym celem systemów jest zwiększenie konkurencyjności danej organizacji poprzez poprawę jej umiejętność generowania dokładnych i terminowych informacji, co z kolei ułatwia podejmowanie trafnych decyzji menedżerskich.
Właśnie dlatego warto inwestować w tego rodzaju infrastrukturę medialną. Lepszy przepustowość i przepływ informacji (danych) w przedsiębiorstwie czy firmie z pewnością zaowocuje lepszymi wynikami biznesowymi. Ponadto stały kontakt z klientelą pozwoli na utrzymanie odpowiedniego poziomu łańcucha dostaw, dostosowanego do indywidualnych potrzeb rynkowych. Dostępne badania jednoznacznie wskazują, iż systemy ERP dla firm są coraz chętniej wdrażane i wykorzystywane zarówno przez małe podmioty gospodarcze, jak i dużych graczy na rynku.
Działanie systemu ERP w praktyce
Kontrola i zarządzanie najważniejszymi zasobami i procesami firmy za pomocą zintegrowanego systemu ERP najlepiej widać właśnie w przypadku planowania zasobów i utrzymywania łańcuchów dostaw.
Wyobraźmy sobie jedną bazę danych, w której znajdują się wszystkie istotne zmienne: ilości magazynowe towarów, adresy klientów i dostawców, aktualne cenniki usług, plany biznesowe… Dzięki takiemu podejściu do zarządzania podnoszona jest efektywność działania i uzyskuje się optymalizację (poprzez automatyzację) podstawowych procesów biznesowych.